The Mirror

Naotaka Fujii (JP) + GRINDER-MAN + evala (JP)
instalacja interaktywna, 2015

Czym jest jaźń? Czym jest ciało?

Podczas Biennale WRO 2017 DRAFT SYSTEMS – po raz pierwszy w Europie – zaprezentowana zostanie instalacja „The Mirror”, dzieło badające relacje pomiędzy ciałem a świadomością, rozmywające wrażenie tu i teraz, opierające się o najnowsze techniki komputerowego symulowania rzeczywistości.

Siedzący na krześle widz wyposażony zostaje w słuchawki i specjalne okulary z wyświetlaczem. Ekran naprzeciwko pozwala mu zobaczyć swoje odbicie, jak w tytułowym lustrze. Po założeniu aparatury rozpoczyna się wirtualny spektakl, w którym mieszają się cztery różne osi czasu. Oczy oszukują jaźń, kreując wrażenie rozłączenia ciała i umysłu oraz pomieszania fikcji z rzeczywistością.

Substitutional Reality (SR) jest systemem opracowanym przez Laboratorium Inteligencji Adaptacyjnej w RIKEN Brain Science Institute, zupełnie różnym od dotychczas znanych technologii, takich jak rzeczywistość wirtualna (VR), czy augmented reality (AR), których głównym zadaniem jest zmniejszanie przepaści pomiędzy rzeczywistością a światem kreowanym komputerowo. SR całkowicie zaciera tę granicę. System SR został zaprojektowany by manipulować subiektywnym doznawaniem rzeczywistości poprzez możliwość doświadczania scen na żywo (takich, w których uczestnik fizycznie brał udział) naprzemiennie ze scenami wcześniej nagranymi i zmontowanymi w taki sposób, aby rozbieżność pomiędzy nimi była niemal niedostrzegalna.

Zainicjowany w 2011 roku przez Naotakę Fujiego oraz członka grupy GRINDER-MAN, Hitoshiego Taguchi, kolektywny projekt opracowujący nowe formy interakcji, wykorzystujący w swoich działaniach opracowany przez RIKEN Brain Science Institute system SR (Substitutional Reality). „The Mirror” jest ich kolejną wspólną realizacją po, mającym premierę w 2012 roku, interaktywnym dziele „Mirage”.

Więcej informacji: TUTAJ

 

Naotaka Fujii (ur. w 1965 r. w Hiroszimie), okulista, neurobiolog, przedsiębiorca i artysta. Kieruje Laboratorium Inteligencji Adaptacyjnej w RIKEN Brain Science Institute oraz sprawuje funkcję prezesa Hacosco Inc., marki rozwijającej możliwości korzystania z rzeczywistości wirtualnej w urządzeniach mobilnych.

GRINDER-MAN to artystyczna grupa stworzona przez reżysera Hitoshiego Taguchi oraz choreografkę Makiko Izu. Ich celem jest rozmywanie idei “tu i teraz” poprzez kreowanie spektaklu starannie zaplanowanych wrażeń zmysłowych opartych na spontaniczności reakcji. Grupa realizuje projekty dla muzeów, teatrów i ulicznych festiwali. Ich twórczość umyka generalizacji, wykraczając znacznie poza granice sztuki.

evala (ur. w 1976 r. w Kioto), artysta dźwiękowy, pionier w dziedzinie muzyki elektronicznej, znany z projektowania dźwięku dla przestrzeni publicznej na podstawie analizy topologicznej oraz oprawy muzycznej spektakli, filmów i reklam. W 2010 roku wydał płytę zatytułowaną „acoustic bend”. Współpracował m.in. z zespołem Perfume, ONE OK ROCK oraz Sakanaction.

 

Projekt został zrealizowany we współpracy z NTT InterCommunication Center (ICC).