The Laughing Spider
— Waraukumo
Keiichi Tanaami (JP)
wideo, 2016, 7:24

Inspiracji do pracy dostarczyły artyście ataki lotnicze, które przeżył we wczesnym dzieciństwie. Z czasem wspomnienie, zamiast blaknąć, zdawało się coraz żywsze, napędzając jego przeszytą niepokojem twórczość. To pamięć, której nie da się oszukać. Wciąż tkwi w niej obraz uciekającego koguta; płomienna czerwień jego grzebienia wypala oczy.

Keiichi Tanaami (JP), urodzony w 1936 roku w Tokio, od czasu swojego debiutu w 1965 roku, należy do grona najbardziej rozpoznawanych awangardowych twórców animacji. Jeszcze jako student Musashino Art University w Tokio, został wyróżniony przez JAAC (Japan Advertising Artists Club) jedną z najbardziej prestiżowych nagród graficznych. Po krótkiej karierze w agencji reklamowej w Hakuhodo, w latach 60. XX artysta skupił się tworzeniu grafiki i ilustracji. W 1975 roku został pierwszym dyrektorem artystycznym japońskiej edycji Playboy’a, szybko udowadniając, że zasługuje na miano jednego z najważniejszych twórców współczesnych. Chociaż grafika od zawsze stanowi główny obszar jego zainteresowań, Tanaami nie stroni od innych środków wyrazu. Zajmuje się malarstwem, rzeźbą, drukiem, grafiką edytorską, performansem i filmem. Wiele jego animacji doczekało się premier na DVD w kraju i za granicą. Jego filmy pokazywano na festiwalach, m.in. w Hiroszimie, Vancouver, Rotterdamie, Edynburgu czy Grimstad. Pozostaje jednym z najbardziej płodnych niezależnych twórców eksperymentalnych filmów animowanych, realizując przynajmniej jeden film rocznie. Od 1991 wykłada na Wydziału Projektowania Informacji na Uniwersytecie Sztuki i Wzornictwa w Kioto w Japonii.