Rebel Bodies II
Johanna Bruckner (AT)
wideo, 2016, 11:09

Jednym z „produktów” realizmu socjalistycznego lat 30. – zwłaszcza w Nowym Jorku – były grupy taneczne, organizujące się pod wspólną inicjatywą Pracowniczej Ligii Tańca (ang. Workers Dance League), której najważniejszym celem było rozpowszechnianie równości, sprawiedliwości i godnych warunków pracy poprzez taniec. Projekt „Rebel Bodies” stanowi kontynuację zainteresowań artystki ideą ciała zbiorowego.

Pierwsza część projektu („Rebel Bodies I”) wyrasta z pedagogiki buntu. Występujący w niej uczniowie hamburskiej szkoły tańca współczesnego eksplorują historyczną spuściznę Pracowniczej Ligii Tańca; przyglądają się jak zmiany polityczno-gospodarcze, zainicjowane w czasach ruchów tanecznych lat 30., materializują się w tańcu – wtedy i dziś.

Prezentowana pierwotnie w centrum jogi Y8 w Hamburgu, a następnie w Hafencity (nowo budowanej dzielnicy miasta), druga część projektu („Rebel Bodies II”) skupia się na analizie „ciała społecznego” w czasach po kryzysie finansowym.

Johanna Bruckner (DE), urodzona w 1984 roku w Wiedniu, obecnie mieszka i pracuje w Hamburgu i Zurychu. Studiowała sztukę, kulturoznawstwo i antropologię społeczną w Wiedniu, Berlinie, Nowym Jorku, Sztokholmie i Hamburgu. W centrum jej zainteresowań znajdują się warunki pracy w kontekście systemu kapitalistycznego, zorganizowanego wokół nowych technologii. Jej dzieła pokazywano, m.in. w Migros Museum für Gegenwartskunst w Zurychu, Villa Croce w Genui i Galleri Box w Göteborgu. Bruckner jest stypendystką m.in. programu Hamburg Stipendium (2016), a od 2017 roku odbywa staż stypendialny w Centrum Paula Klee. Artystka wykłada też na Uniwersytecie Sztuki w Zurychu.