Maciej Chwołka

Paweł Janicki, Vladan Joler, Katarzyna Szymielewicz, Facebook Algorithmic Factory

Facebook Algorithmic Factory to w wielkim skrócie zbiór 3 nagrań, osobistych wypowiedzi użytkowników Facebooka. 3 różne narracje (Julii, Rafała i Magdy) to opowieści o korzystaniu z platformy. Użytkownicy wyrażają swoje zdziwienie, sposobem funkcjonowania serwisu. Po krótkiej historii następuje odpowiedź – słyszymy głos mężczyzny, który ma stanowić rodzaj bota wypowiadającego się w imieniu Facebooka.

Najwięcej kontrowersji wywołuje szeroko rozumiana inwigilacja, zbieranie danych, to w jaki sposób Facebook uczy się o nas wszystkiego i dostosowuje spersonalizowane interfejsy specjalnie do naszych upodobań. Ogólną refleksją, jaką można wysnuć po wysłuchaniu wszystkich trzech narracji jest fakt, iż dla Facebooka przestajemy być po prostu użytkownikami ( a już sama liczba użytkowników przynosi dla serwisu profity ) a zaczynamy stawać się towarem, platforma i pracujące dla niej tytułowe algorytmy zaczynają traktować nas jako przestrzeń reklamową, którą można sprzedać.

3 narracje które stanowią trzon omawianej instalacji wskazują na obawę przed funkcjonowaniem serwisu. Facebook Algorithmic Factory odsłania nieco kulisy pracy portalu oraz procesów o których nie mamy pojęcia, lub po prostu sobie ich nie uświadamiamy.

– Maciej Chwołka
kulturoznawstwo, UWr

Powiększ
Zmniejsz