Nagrody WRO 2017
Nagroda WRO 2017 DRAFT SYSTEMS w dyspozycji dyrektora artystycznego
Elvin Flamingo (PL) + Infer – Radosław Deruba (PL) + Patryk Chyliński (PL)
My – Wspólny organizm
Uzasadnienie: 1. Poczuj rytm. 2. Wsłuchuj się w mądrość systemu. 3. Przewietrzaj swoje myślowe modele. 4. Pozostawaj skromny. Ucz się. 5. Szanuj i chroń informację. 6. Umieść w systemie odpowiedzialność. 7. Stwórz politykę zwrotnych zasad dla zwrotnych systemów. 8. Skup się na tym, co ważne, nie tylko wymierne. 9. Działaj na rzecz całości. 10. Poszerzaj horyzonty czasowe. 11. Poszerzaj horyzonty myślowe. 12. Rozszerz granice troszczenia się. 13. Świętuj złożoność. 14. Dąż do dobra. (Donella H. Meadows, „Tańczący z systemami”, 2001)
Nagroda Krytyków i Wydawców Prasy Artystycznej
jury: Véronique Godé, Agnieszka Gratza, Alessandro Ludovico, Adam Mazur
koordynator prac jury: Klio Krajewska
Martin Bricelj Baraga (SI)
Cyjanometr. Pomnik niebieskości nieba
Uzasadnienie jury: Poprzez stworzenie eleganckiego interfejsu, „Cyjanometr” odnosi się do ważnych kwestii ekologicznych, takich ja zanieczyszczenie powietrza, w estetycznie wysmakowanej postaci o zabarwieniu science fiction. Ta dynamiczna, ciągle zmieniająca się rzeźba sięga jednocześnie w przód i wstecz. Zainspirowany urządzeniem Horacego-Bénédicta de Saussure’a o tej samej nazwie, opracowanym w 18. wieku do oznaczania intensywności koloru nieba, „Cyjanometr” Baragi z powodzeniem wdraża 21-wieczną technologię online’owych archiwów i dzielenia się danymi poprzez zasilany energią słoneczną monolit. Jego interaktywne cechy połączone z wypolerowaną zewnętrzną taflą lustra sugerują nowy sposób upublicznienia sztuki.
Wyróżnienia:
Diana Lelonek (PL)
Instytut dla żywych rzeczy
Uzasadnienie jury: Prace Diany Lelonek mają potencjał kreowania dyskusji wokół tematów istotnych nie tylko dla sztuki współczesnej, ale również ważnych dla ogółu. Angażują widza emocjonalnie, intelektualnie i politycznie. W pracy „Instytut dla żywych rzeczy”, ekologia łączy się z estetyką, plastik z porostami, teraźniejszość z przyszłością.
Alexandre Larose (CA)
brouillard #19
Uzasadnienie jury: „brouillard # 19″ Alexandre’a Larose’a to głęboko sugestywny i senny, melancholijny portret spowitego mgłą pejzażu. Ta wielowarstwowa, gęsta praca ekspermentalna, zarejestrowana kamerą i ręcznie przetworzona ukazuje żywotność analogowego medium. Hipnotyczna, powolna podróż długą, ciągle zmieniającą się drogą wywołuje doświadczenie pełne medytacji.
Nika Oblak & Primož Novak (SI)
Border Mover
Uzasadnienie jury: Za humorystyczny, wręcz dadaistyczny zabieg, który polega na tym, że w pewnej zakorzenionej formie artystycznej – w tym wypadku performansie w kubiku – wyraża jasną koncepcję i uniwersalne poczucia bycia uwięzionym w systemie w sposób fizyczny i psychologiczny.
Nagroda w 3. Konkursie Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów
jury: Anna Klimczak, Marielle Nitoslawska, Julika Rudelius
sekretarz konkursu: Małgorzata Sikorska
Krystian Grzywacz (PL)
Pustostany
promotor: prof. Grzegorz Klaman
kierunek: Intermedia
specjalność: Rzeźba
Pracownia Działań Transdyscyplinarnych
Wydział Rzeźby i Intermediów
Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
Uzasadnienie jury: Odchodząc od tak mocno eksploatowanych technik skanowania 3D i śledzenia ciała, Krystian Grzywacz zabiera widza na filozoficzny spacer utajonych chwil napięcia emocjonalnego. „Pustostany” wyruszają od refleksji nad technologią i jej obecnym rozwojem, by zboczyć w subtelną i wieczną opowieść o ludzkiej naturze i związkach, tworząc inteligentną narrację, która pozostawia nas gdzieś między żywymi ludźmi, głuchymi zeskanowanymi formami a znakami hieroglificznymi.