A Digital Music Box Ensemble
Takuma Takahashi (JP) + Shugo Hirao (JP)
instalacja, 2015/2016
Prezentowana praca to rodzaj cyfrowej pozytywki działającej na karty perforowane. Kiedy otwory w karcie natrafiają na włącznik, wyzwalany jest dźwięk. Wykorzystując mechanikę i sposób działania tradycyjnej pozytywki, artyści stworzyli jej odpowiednik cyfrowy. Proste urządzenie pozwala skomunikować ze sobą dwa procesy – wysiłek ludzki oraz cyfrowe przetwarzanie danych. Otrzymujemy w ten sposób semi-generatywną reakcję, w której dane fizycznie dostarczone przez człowieka generują dane cyfrowe na komputerze. Tym samym, przypisana ludziom niekonsekwencja i brak precyzji, stają się mimowolnie częścią procesu komponowania.
Bezpośrednią inspiracją do pracy była twórczość Conlona Nancarrowa (1912-1997), muzyka eksperymentującego z miniaturowymi formami muzycznymi. Jak sam twierdził, nie interesowały go zupełnie pojęcia harmonii czy melodii. Dlatego od samego początku skupiał się raczej na rytmie i tempie, by wynaleźć nowy rodzaj muzyki, przekraczający możliwości wykonawcze człowieka.