Fusi Time
Clément Carat (FR)
wideo, 2015, 5:48
Tytuł pracy pochodzi od węgierskiego słowa „fusi”, którym w czasach komunizmu określano czas wykradziony zakładowi pracy na realizację własnych projektów i twórczych pomysłów.
Podchwytując ideę „fusi”, artysta organizuje zawody wózków widłowych sterowanych przez dwóch pracowników fabryki w budapeszteńskim Csepel.
Co ważne, wyścig ma miejsce w godzinach pracy obu operatorów Bawią się oni w najlepsze na koszt pracodawcy, kreując moment w duchu „fusi”.
Zastosowana w filmie konwencja gry to pewnego rodzaju akt sprzeciwu wobec systemu (w tym przypadku idei „dnia roboczego”), redefinującego normy i zasady.
Clément Carat (FR), urodzony w 1991 roku w Paryżu, artysta multimedialny, pracuje z rzeźbą, performansem, rysunkiem i wideo. Jest absolwentem Sandberg Instituut w Amsterdamie. W trakcie studiów badał obszary związane z nieformalnymi systemami, gospodarkami i strategiami, a w szczególności, jak stosować te pojęcia w społeczeństwie zachodnim w celu przywrócenia nowoczesnych, nieuprzemysłowionych technologicznych utopii.
Carat jest autorem eseju na temat rozwiązań i strategii, wykorzystywanych przez nielegalnych imigrantów z Meksyku, próbujących przekroczyć ściśle zabezpieczoną granicę USA. Jego twórczość wynika z fascynacji ruchem i technologią, interesują go relacje tych zjawisk w odniesieniu do jednostek, które są wykluczone lub same wykluczają się z praktyk artystycznych, takich jak robotnicy, mechanicy, starsi ludzie. Jest autorem pierwszego na świecie samochodu wykonanego z płótna, który zbudował w oparciu zasady gospodarki nieformalnej – poprzez wymianę czasu i wiedzy.
Jedną z głównych tendencji Clémenta jest ujawnianie poetyckości w miejscach i opowieściach, które niekoniecznie są uważane za estetyczne.