Gas, Stun, Smoke
— Gas, Elem, Ashan
Shabtai Pinchevsky (IL)
instalacja wideo, 2015-2017

Jeszcze parę miesięcy temu wiedza artysty na temat architektury i wystroju meczetu Al-Aksa była bardzo znikoma. Dwukrotnie udało mu się odwiedzić Wzgórze Świątynne, ale za każdym razem odmówiono wstępu do samej świątyni. Niewiele też wiedział o protestach i mających tam miejsce starciach między policją izraelską a Palestyńczykami.

Pinchevsky zainteresował się nimi, natknąwszy się na wypowiedź jednego z izraelskich polityków, który grzmiał, że protestujący urządzili sobie w meczecie arsenał. Zaczął przeglądać materiały filmowe z tych wydarzeń i zszokował go ogrom agresji w kontekście tak świętego miejsca. Jego uwagę przykuł zwłaszcza obraz protestujących na tle bazylikowej budowli; zupełnie jakby świątynia pełniła rolę scenografii w przedstawieniu teatralnym.

Prezentowana wideo-symulacja powstała w oparciu o amatorskie nagrania wideo, dokumentujące protesty z perspektywy wnętrza meczetu. Wnętrze owo jest dla artysty interesujące nie ze względu na architekturę, ale na tkwiący w nim potencjał ikoniczny, wynikający z zaskakującego połączenia formy świątyni, jej zwyczajowej funkcji i zdarzeń, których stała się świadkiem.

Shabtai Pinchevsky (IL), urodził się w 1986 roku w Londynie, mieszka w Jerozolimie. Ukończył fotografię i architekturę w Szkole Sztuk Pięknych i Rzemiosł Artystycznych Besaleel w Jerozolimie, i od tego czasu brał udział w wielu wystawach zbiorowych, m.in. „Room 404” w The Indie Photography Gallery. W swoich pracach zastanawia się nad rolą fotografii w świecie opanowanym przez media informacyjne i obrazy generowane komputerowo. Obecnie jest artystą-rezydentem w centrum sztuki the Art Cube Artists’ Studios w Jerozolimie.