Heroic Makers vs Heroic Land
Isabelle Arvers (FR)
wideo, 2016, 10:56
„Heroic Makers vs Heroic Land” to film dokumentalny w technice machinimy, zrealizowany w „dżungli” we francuskim Calais. Isabelle Arvers stara się w nim poruszyć najistotniejsze kwestie związane z życiem w ośrodkach dla uchodźców. Jak nie stracić z oczu najważniejszych potrzeb mieszkańców? Jak sprawdzić, by w „dżungli” można było godnie koegzystować? I wreszcie, jak ukierunkować działania rządu, który zamiast skupić się na tych kwestiach, rozważa tylko, w jaki sposób „zredukować” liczbę imigrantów?
Tytułowi „herosi”, tj. organizacje pozarządowe i przedstawiciele tutejszych uchodźców, wzięli sprawy we własne ręce, wspólnie wypracowując w Calais sprawnie funkcjonujący model społeczno-polityczny. „Dżungla” w Calais to właściwie miasto-w-mieście: ośrodek wyposażony we własne sklepy, restauracje, szkoły, miejsca kultu i instytucje kultury.
Największą ironią w kontekście „dżungli” jest zatem decyzja burmistrz Calais o budowie w mieście parku rozrywki „Heroic Land”. Inwestycja warta 275 milionów EURO to ostateczny wyraz pogardy wobec prawdziwych herosów, którzy podjęli realne działania w sprawie kryzysu migracyjnego.
Isabelle Arvers (FR), urodzona w 1972 roku, kuratorka sztuki i projektantka gier. Ukończyła zarządzanie projektami kulturalnymi w Instytucie Nauk Politycznych w Paryżu. Od 1993 roku specjalizuje się w nowych mediach. W centrum jej zainteresowań leży to, co niematerialne – subtelne relacje między sztuką, grami wideo, internetem i nowymi formami networkingu. Od 2005 roku artystka tworzy machinimy (filmy realizowane w oparciu o animacje z gier), jest też odpowiedzialna za organizację i program licznych festiwali i wystaw.
W 2016 roku jej prace wystawiano m.in. na wystawie „Coding and decoding borders” w Brukseli, na festiwalu Athens Photo Festival i podczas Video Vortex XI, towarzyszącemu Kochi-Muziris Biennale w Indiach.