The Afterglow and The Speed of Time
Aleksander Komarov (BY) + Maxim Tyminko (BY)
inna, 2016
Osią projektu jest program javascript obliczający w czasie rzeczywistym, w jakim miejscu na ziemi słońce właśnie w tym momencie zachodzi przecinając linię horyzontu. W oparciu o dokładne dane geolokacyjne faktycznego wydarzenia algorytm przewiduje i generuje wirtualny kolor poświaty na niebie wykorzystując dane z serwisów meteorologicznych i pogodowych.
Jaka jest relacja miedzy czasem i przestrzenią? Nasza ekonomia, nauka i technika nieustannie usiłują pokonać prędkość czasu i przewidzieć przyszłość. Ważne decyzje podejmujemy na podstawie prognoz, przewidywań i symulacji przyszłych wydarzeń. Aby obliczyć prawdopodobieństwo wystąpienia potencjalnych przyszłych zjawisk opracowuje się złożone teorie i algorytmy…
Teoria względności dała nam wskazówki co do natury czasu i jego powiązań z przestrzenią. Najoczywistszym zjawiskiem, które sprawiło, że zauważamy upływ czasu, jest ruch słońca na nieboskłonie. Nasze życie upływa w cyklu dni i nocy, a my z przyzwyczajenia dodajemy minuty i godziny nieustannie uciekającego czasu. Ale co by się stało, gdybyśmy ustawili się w innej względnej pozycji, jak to ma miejsce w słynnym eksperymencie myślowym, w którym jeden z obserwatorów znajduje się w pędzącym pociągu, a drugi stoi na peronie. Co by się stało, gdybyśmy podskoczywszy zatrzymali się w powietrzu pozwalając Ziemi kręcić się w dole pod naszymi stopami? Czy fizycznie doświadczymy prędkości czasu? Czy doświadczymy niewiarygodnej prędkości obrotów Ziemi, która na równiku osiąga aż 1670 km/h?
Aleksander Komarov (BY), urodzony w 1971 roku, artysta wizualny i współzałożyciel berlińskiego programu badawczo-rezydencyjnego Air Berlin Alexanderplatz. Ukończył studia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu oraz w Rijksacademy w Amsterdamie. Publikuje filmowe oraz pisane eseje podejmujące temat migracji tożsamości, (kulturowej) globalizacji oraz kondycji sztuki współczesnej w relacji do ekonomii. Jego prace wystawiane były podczas Biennale w Moskwie (2015), w Galerii Arsenał w Białymstoku (2014), w ramach wystawy „The Way of the Shovel”, kuratorowanej przez Dietera Roelstraete w MCA Chicago (2013), oraz podczas Biennale w Stambule, którego kuratorem był Hou Hanru (2007).
Maxim Tyminko (BY), urodzony w 1972 roku w Czernihowie na Ukrainie. Ukończył studia na Academy of Media Arts w Kolonii (2000-2005) oraz w Glebov Art College w Mińsku (1987-91). Członek artystycznej grupy Revision (2005). Mieszka i pracuje w Kolonii, Düsseldorfie oraz Amsterdamie.