White Mountain
Emma Charles (GB)
zdigitalizowany film 16mm / instalacja, 2016
Centrum danych Pionen wykuto w skale 30 metrów pod ulicami Sztokholmu. Pełniący w czasach zimnej wojny funkcję bunkra schron mieści obecnie największe w Szwecji serwerownię dla klientów biznesowych, m.in. Wikileaks i The PirateBay.
Kamera przemieszcza się po oświetlonym fluorescencyjnym światłem pomieszczeniu, pojawiają się pytania o prywatność, inwigilację i suwerenność cyfrową. Bawiące się konwencjami filmowymi przygód Jamesa Bonda i estetyką science-fiction wideo przedstawia refleksję nad nietrwałą naturą przestrzeni przechowywania danych.
Wibracje i rozchodzące się wśród skał zakłócenia elektromagnetyczne mieszają się z odgłosami serwerowni, tworząc niepowtarzalny krajobraz dźwiękowy oraz ujawniając i przetwarzając proces przemian tego ukrytego środowiska danych.
Emma Charles (UK), urodzona w 1985 roku. Pracuje z fotografią, dźwiękiem i ruchomym obrazem. Interesują ją relacja czasu, produktywności i pracy w kontekście postępu technologicznego; od niedawna bada także materialny wymiar internetu. Ukończyła fotografię w Royal College of Art. Jej prace można było oglądać m.in. w Serpentine Gallery w Londynie, ZKM w Karlsruhe, HKW w Berlinie, Jeu de Paume w Paryżu a także podczas LUX i ICA w Londynie. Jest stypendystką i laureatką wielu nagród, m.in. Arts Council England Award (2016). Na swoim koncie ma też publikację w „Reset Modernity!” pod redakcją Brunona Latoura (MIT Press). Mieszka i pracuje w Londynie.