The Nemesis Machine. From Metropolis to Megalopolis to Ecumenopolis
Stanza (GB)
instalacja, 2015

„Nemesis Machine” to wielkoformatowa instalacja, przedstawiająca miniaturowe miasto, zbudowane w całości z elektronicznych komponentów. Wizualizuje w czasie rzeczywistym życie w metropolii na podstawie danych przesyłanych z czujników.

Dodatkowo kamery, umieszczone w instalacji, wyświetlają obrazy odwiedzających, dzięki czemu stają się oni częścią tego wielkiego organizmu-miasta. „Nemesis Machine”, niczym Wielki Brat, pozwala spojrzeć z lotu ptaka w głąb cybernetycznego pejzażu miejskiego, w którym drapacze chmur są zbudowane z płytek krzemowych i układów scalonych.

Praca podejmuje zagadnienie miasta jako ciągle zmieniającego się i złożonego systemu.

Stanza (GB), uznany artysta brytyjski, który w całej swojej karierze artystycznej podejmował zagadnienia krajobrazu miejskiego, kultury nadzoru, prywatności i wyobcowania w mieście. Szczególnie interesują go wzorce, które po sobie pozostawiamy, oraz usieciowione wydarzenia w czasie rzeczywistym, którym można nadać nową formę i wykorzystać jako źródło informacji. Często posługuje się nowymi technologiami, aby stworzyć dystans między wielopunktowymi perspektywami w czasie rzeczywistym. Jego celem jest przekazywanie doznawanych codziennie odczuć i emocji, które odciskają się na naszym życiu i wymykają się naszej kontroli.

Od połowy lat 80. XX wieku twórczość Stanzy skupia się na partycypacyjnym systemie „miasta”, stawiając pytania, inicjujące dyskusję nad polityka przestrzeni. Jego dociekania dotyczą konstruowania przestrzeni, środowiska i krajobrazów niedostrzegalnych dla oka. Na niektóre z jego prac składa się monitorowanie zachowań, działań i zmiennych informacji otaczającego nas świata, do czego artysta często używa usieciowionych urządzeń i danych z internetu. Jednym z jego sposobów działania jest przeprowadzanie obserwacji za pomocą specjalnie skonstruowanych czujników, usieciowionych kamer i komputerów. Stanza przetwarza pobrane informacje i dane powołując do życia coś, co nazywa równoległą rzeczywistością.

W pracach takich jak „The Emergent City”, „Sonicity” i „Urban Generation” dane są poddawane przetworzeniu, a następnie przesyłane ponownie na zewnątrz w otwartych systemach, które często umożliwiają zaangażowanie lub wręcz włączenie publiczności w dzieło.

Stanza jest jednym z pierwszych twórców wykorzystujących internet jako medium artystyczne. Do jego głównych projektów internetowych należy archiwum Netart (www.stanza.co.uk/projects_netart.html ) oraz www.soundcities.com (projekt globalnej mapy dźwiękowej), a także www.genomixer.com (dzieła oparte na DNA), www.thecentralcity.co.uk (systemy miejskie i urbanistyczne), www.amorphoscapes.co.uk (malarstwo generatywne) oraz www.soundtoys.net (internetowy portal sztuki generatywnej).

Interaktywny i wizualnie atrakcyjny styl Stanzy zbiega się z wieloaspektową treścią, co pozwala jego dziełom wywierać poruszające wrażenie.

Jego prace zdobyły wiele międzynarodowych nagród i wyróżnień, m.in. podczas festiwali, takich jak: Vidalife 6.0 w Hiszpanii, SeNef w Korei, Videobrasil w Brazylii, Cynet Art w Niemczech, Share we Włoszech. Za swą twórczość Stanza otrzymał również prestiżową nagrodę NESTA Dream Time Award, stypendium Arts Humanities Creative Fellowship oraz stypendium Clarks. Stanza tworzył też prace na zlecenie takich instytucji jak Wolverhampton Art Gallery, Watermans Art Centre, FACT oraz Open Data Institute.

Wśród muzeów, galerii i festiwali prezentujących jego prace są Biennale w Wenecji, Muzeum Wiktorii i Alberta oraz galeria Tate Britain w Londynie, Mundo Urbano w Madrycie, Muzem w Burgii, norweskie centrum sztuki współczesnej TSSK, Muzeum Państwowe w Nowosybirsku, Biennale w Sydney, Museo Tamayo Arte Contemporáneo w Meksyku, Plymouth Arts Centre, londyński ICA, Biennale w Sao Pulo, De Markten w Brukseli, Muzeum Transportu w Londynie oraz muzeum Ars Nova.

Powiększ
Zmniejsz