Facebook Algorithmic Factory. Katarzyna Szymielewicz, Vladan Joler, Paweł Janicki

artystyczny projekt badawczy + instalacja interaktywna, 2017
prezentacja: 18.05.2017 / 11:00

„Facebook Algorithmic Factory” to próba rzucenia światła na niewidoczne procesy, zachodzące wewnątrz największej, globalnej sieci społecznościowej. Ta ‘czarna skrzynka’ skrywa nietransparentne algorytmy, które decydują, jaki rodzaj treści stanie sięczęścią naszej rzeczywistości, co zostanie ocenzurowane lub usunięte, jakie idee będą rozprzestrzeniać się w sieci i które wiadomości uzyskają największą widoczność. Algorytmy definiują również nowe formy pracy i wyzysku. Użytkownicy przestają być klientami, dostarczają jedynie danych, które służą jako surowy materiał do produkcji cyfrowych profili – właściwego towaru, sprzedawanego na internetowych giełdach.

„Facebook Algorithmic Factory” generuje olbrzymie zasoby i władzę, pogłębiając ekonomiczną przepaść pomiędzy tymi, którzy posiadają i kontrolują środki (cyfrowej) produkcji, a zwykłymi użytkownikami, którzy często żyją poniżej granicy ubóstwa. Głęboko, pod warstwą algorytmicznego przetwarzania danych, kryją się nowe formy naruszeń praw człowieka, nowe mechanizmy wyzysku i manipulacji, których nie jesteśmy w stanie kontrolować. Aby stawić im opór, musimy je przede wszystkim poznać i ujawnić.

Zapraszamy na przechadzkę po Facebook Algorithmic Factory, którą poprowadzą trzy postacie. Każda ma do opowiedzenia swoją historię. Bardzo możliwe, że podobne doświadczenia już stały się udziałem Twoim lub Twoich znajomych. Zaskakująco dobrze dopasowana, ale krępująca reklama na Twoim ekranie? Niespodziewana zmiana strumienia aktualności, której nie potrafisz wyjaśnić lub zwyczajnie nie kontrolujesz? Niejasne poczucie, że właśnie zapłacił(a/e)ś za usługę lub produkt w sieci więcej, niż oczekiwał(a/e)ś? Witamy w świecie zarządzanym przez nieprzejrzyste algorytmy.

W tej instalacji wykorzystujemy patenty zarejestrowane przez Facebooka oraz badania i wizualizacje opracowane przez Share Labs by odsłonić mechanizmy i logikę Facebook Algorithmic Factory. Przejmując język i terminologię firmy, wyjaśniamy, jakie dane są zbierane, w jaki sposób są przetwarzane oraz jakie wnioski są wyciągane na tej podstawie. Możesz potrzebować czasu, by zrozumieć i prześledzić te procesy na Mapie. Poziom trudności zwiększa obcy język i techniczny żargon, obowiązujący w tym cyfrowym imperium. Jednak nie poddawaj się! Wiedza to władza.

Kieruj się wskazówkami prowadzącego do świaa ukrytego za przyjaznym niebieskim interfejsem.

Instrukcja obsługi:

1. Wejdź na stronę wrocenter.pl/faf.
2. Jeśli masz ze sobą słuchawki podłącz je do urządzenia, jeśli nie – poproś o parę słuchawek opiekuna miejsca.
Wybierz narrację, której chcesz posłuchać.
3. Możesz posłuchać opowieści Julii, Rafała i Magdy dotyczących ich doświadczeń z korzystania z Facebooka. Na ich pytania i wątpliwości odpowiada rzeczowy „głos firmy”.
4. Strumień światła, który możesz śledzić na mapie, wskazuje operacje na danych i logikę działania algorytmów, które wpłynęły na doświadczenia naszych bohaterów.
5. Projekcja wideo podświetla elementy „fabryki danych” związane z każdą z odsłuchiwanych narracji.
6. Narrację i język możesz zmienić w dowolnym momencie.
7. Zwróć też uwagę na lampy oświetlające stolik z dokumentacją – pod koniec każdej narracji lampa podświetli materiały, które łączą się z tą historią.

 

Szczególne podziękowania dla:

Faith Bosworth – za nieoceniony wkład w wypracowanie tej koncepcji
Jarka Grzesicy – za cierpliwą walkę z materiałem dźwiękowym
Dominiki Krzywotulskiej-Grydlik, Mateusza Grydlika i Ralpha Talmonta – za użyczenie głosów
Michała Macha i Anny Obem – za techniczne i moralne wsparcie