HFT The Gardener

Suzanne Treister (GB)
wideo + 16 diagramów + 8 outsiders artworks

Premierowa prezentacja „HFT The Gardener” w Polsce, złożonego projektu, zacierającego granice pomiędzy sztuką, naturą, językiem, matematyką, ekonomią i traumą historii. Pokazującego proces szkicowania systemu, opracowywania zawiłej koncepcji jego infrastruktury i możliwych skutków wcielania go w życie, będącego zatem flagową egzemplifikacją hasła przewodniego tegorocznego Biennale: DRAFT SYSTEMS.

Treister zgłębia skomplikowany świat wewnętrzny fikcyjnego brytyjskiego handlarza wysokich częstotliwości, Hillela Fischera Traumberga, którego inicjały odzwierciedlają system obrotu na rynkach kapitałowych (ang. High Frequency Trading, HFT). Podczas obserwacji kursów giełdowych migających z ogromną prędkością na ekranie, HFT doznaje halucynacji. Staje się formą sztucznej inteligencji potrafiącej rozpoznawać wzorce na podstawie danych. Od tej chwili, podąża za powołaniem badania psychoaktywnych substancji, które mają mu pomóc scalić własną świadomość z heurystyczną inteligencją komputerową, stać się techno-szamanem i spojrzeć na świat z innej strony – z perspektywy algorytmu.

Oprócz zaawansowanych technik bankowych i rynkowych algorytmów, Treister odwołuje się do szamańskich rytuałów, hebrajskiej numerologii i żydowskiej egzegezy. Osadza świat wyimaginowanego narratora w świadomości cybernetycznej, tworząc sprzężenie zwrotne pomiędzy ekonomią światowego rynku a ezoteryką. Wykorzystując starożytną żydowską tradycję gematrii, która przypisuje wartość numeryczną każdej kolejnej literze alfabetu, HFT oblicza numerologiczne odpowiedniki dla naukowych nazw różnych roślin psychoaktywnych, które uprawia na dachu swojego domu. Następnie zestawia je z nazwami firm z listy „Financial Times Global 500” – gromadzącej światowe spółki o najwyższej wartości giełdowej. Poszukując punktów stycznych, Traumberg masowo szkicuje plansze, diagramy i rysunki inspirowane prymitywistyczną twórczością Ernsta Haeckla i Adolfa Wölfliego.

Przez kalejdoskopowy obiektyw Traumberga, Treister zestawia aliaż pozornie wykluczających się światów: politykę handlu wysokich częstotliwości i globalny kryzys finansowy, algorytmy, praktyki szamańskie, ogrodnictwo, rosnącą popularność i komercjalizację art brutu wraz z dociekaniem istoty odmiennych stanów świadomości, poczucia rzeczywistości i samodoświadczenia w kontekście szerzących się hipotez naukowych, dotyczących m.in. teorii strun i zasady holograficznej.

Więcej informacji: TUTAJ

 

Suzanne Treister (UK), ur. w 1958 r., absolwentka St. Martin’s School of Art w Londynie (1978-1981) i Chelsea College of Art and Design (1981-1982), brytyjska pionierka sztuki nowych mediów. Tworzy projekty z pogranicza nowych technologii, fikcyjnych światów i historii alternatywnych, eksperymentując z różnymi środkami medialnego wyrazu – wideo, internetem, technologiami interaktywnymi, fotografią, rysunkiem i akwarelą. Jej twórczość charakteryzuje ekscentryczna narracja i niekonwencjonalne metody badawcze.